DE OOGST BINNENHALEN
Schriftgedeelte:
Openbaring:14:13-15:8.
Indeling
I. De graanoogst (0penb.14:13-16)
2. De druivenoogst (Openb.14:17-20)
3. De overwinning aan de glazen zee (Openb.15:1-4)
4. De zeven engelen bereiden zich voor op het uitstorten van de plagen (
Openb.15:5-8).
Het hoofdstuk in het kort
Het slot van Openbaring 14 schrijft over twee oogsten: een graan- en een
druivenoogst.
Deze oogsten stellen de tweedeling van de wereldbevolking voor bij de wederkomst
van Jezus. Degenen die het zegel van God dragen, worden als "graanoogst" binnen
gehaald. Degenen die Gods liefdevolle uitnodiging, om deel te hebben aan het
eeuwige leven, naast zich neer hebben gelegd, zullen bij de "druivenoogst"
binnengehaald worden.
Deze symboliek is direct ontleent aan het leefpatroon van degenen aan wie
Johannes in de eerste plaats schreef. Iedere zomer keek men uit naar de twee
oogsten. Het graan zorgde voor brood en de druiven zorgden voor drank. Het
slagen van deze oogsten maakten hun leven en gezondheid uit gedurende het jaar.
De beide beelden spraken dan ook bijzonder sterk tot de verbeelding van hen die
het van de landbouw moesten hebben.
Jezus vertelde eens een gelijkenis die dezelfde symboliek gebruikte. Bij de
verklaring daarvan zei Jezus, dat de oogst het einde van de wereld betekende en
dat de maaiers de engelen waren. (Mattheus 13:24-39).
Een ding bij de druivenoogst is bijzonder interessant. Johannes herinnert zijn
lezers er aan dat, teneinde de most te verkrijgen, de druiven letterlijk met
voeten getreden werden. De most vloeide dan naar een vergaarbak waaruit het
geschept kon worden om te worden gekookt en bewaard. In het geval van de
druivenoogst van Openbaring 14 vloeit de most "1600 stadien"ver . Dit is
4x4x100. Daar het cijfer 4 voor "wereldomvattend" staat, wil dit beeld zeggen
dat er op universeel gebied met de zonde wordt afgerekend.
Het lied van Mozes
Openbaring 15 verandert het toneel helemaal. Johannes richt onze
aandacht hemelwaarts en toont ons de verlosten, die hun overwinning met Jezus
vieren. Zij zingen een bijzonder lied, het lied van Mozes en het Lam. De woorden
luiden: "Groot en wonderbaar zijn Uw werken, Here God, Almachtige; rechtvaardig
en waarachtig zijn Uw wegen, Gij, Koning der volkeren! Wie zou niet vrezen,
Here, en Uw naam niet verheerlijken? Immers, Gij alleen zijt heilig. Want alle
volken zullen komen en zullen voor U nedervallen in aanbidding, omdat Uw
gerichten openbaar zijn geworden."(Openb.15:3,4).
In de slotwoorden van dit hoofdstuk worden wij teruggeleid naar het heiligdom.
Wij zien de 7 engelen zeven schalen met zeven plagen ontvangen. Het tijdperk van
de zonde is bijna verleden tijd. Een volmaakte aarde staat op het punt van
doorbreken en te worden opgericht.
Commentaar
De zeven zegenwensen die de overwinnaar(s) zijn beloofd.
In Openbaring 2 en 3 lezen wij 7 zegenwensen die de overwinnaar(es) zijn
beloofd, degenen die God blijven vertrouwen tot in de dood. Deze beloften zullen
voor hen uitkomen, die staan aan de glazen zee en het lied van Mozes en het Lam
zingen.
De zegenwensen zijn:
1. het eten van de vrucht van de boom des levens (2:7)
2. van de tweede dood geen schade lijden ( 2:11)
3. eten van het verborgen manna (2:17)
4. macht krijgen over de heidenen (2:26)
5. bekleed worden met witte klederen (3:5)
6. worden tot een zuil in de tempel (3:12)
7. zitten met Christus op zijn troon (3:21)
Vragen om op te reageren
1. (Waarom legt Johannes zo de nadruk op de lijdzaamheid van de heiligen?
Moet de Christen, meer dan anderen, lijdzaam zijn? Heeft deze eigenschap iets te
maken met "klaar zijn voor het eeuwige leven"
2. Waarom spreekt Johannes over gehoorzaamheid aan Gods
geboden wanneer
de gerechtigheid door het geloof is? Suggereert dit niet een vorm van
estheticisme, het door de werken zalig willen worden?
3. Hoe zou u de met geschiedenis en emotie geladen
uitdrukking "het lied van Mozes en het Lam"verklaren?