Waarom
de "Ster"?
God's geheimenis
in de schepping
Het is naar onze
bescheiden
mening
noodzakelijk, om
onderwerpen als
bovengenoemd op
de volgende
wijze te
benaderen, als
wij het zó mogen
neerschrijven.
Immers bevinden
wij ons vandaag
met onze
wetenschappelijke
benadering van
de wereld en
haar volheid in
een buitengewoon
merkwaardige
positie.
Terwijl wij hard
bezig zijn, de
kosmos met
raketten te
veroveren en op
onze planeet
bezig zijn een
technische
perfektie te
bereiken, die
bijna aan het
bovenmenselijke
grenst, verkeren
wij meer dan
ooit in het
onzekere omtrent
de vraag, wat
wereld, materie,
kosmos, met
anere woorden,
wat de "natuur"
eigenlijk
inhoudt.
Almachtige
wetenschap
Wij weten
allemaal nu wel
dat de tijd
voorbij is, dat
wij "zeker
wisten". Tóch is
men zich daar zo
weinig van
bewust in deze
dagen, waar men
ten aanzien van
de technische
apparatuur
algemeen
verbaasd staat
en de zogeheten
"almachtige
wetenschap"
bewondert.
De waarheid
echter is, dat
wij het
(wereld)-beeld
van onze vaderen
hebben vaarwel
gezegd. En in
feite, staat de
mensheid op een
"keerpunt" van
denken, en (al
is het nog maar
aan het begin)
van een
wijsgerige
ontwikkeling,
die nog volledig
in gang is...
Het zou ons in
dit bestek te
ver voeren om in
details te
treden.
Alleen dit: de
hedendaagse
stand van de
wetenschap ten
aanzien van de
natuur kan niet
in beelden
worden omgezet.
Onze wereld is
geen gevangenis.
Zij was en is
dat wel voor de
mens, die de
zwijgende en
dode materie als
het enige
waardevolle in
het leven
beschouwt.
Inderdaad is
voor die mens de
hemel en God een
"illusie" -
niets meer.
Maar in
werkelijkheid is
het juist
omgekeerd; en de
waarheid is meer
dan wat de mens
kan "hanteren".
En als het
aankomt op de
natuur, op de
schepping van
God, zo laat
deze zich niet
dwingen tot
dienst aan de
mens. Laten wij
dit toch even
vaststellen: zij
staat open, in
het kleine en in
het grote, als
"totaliteit" en
in het kleinste
onderdeel, voor
het ongrijpbare,
voor "God's
geheimenis"!
Dit brengt ons
direkt tot de
vraag: "Is God
vrij van de
wetten van het
heelal??" Ons
geloof in de
Bijbelse
waarheden leidt
tot de volgende
conclusie: Elke
werking is een
schakel in een
keten van andere
werkingen en
oorzaken,
waaruit niet
valt te
ontkomen.
Oorzaak en
gevolg
De Almachtige
God heeft het zó
gemaakt, dat
"'oorzaak" en
"gevolg' nauw
met elkaar in
verband staan.
Iedereen weet,
dat wanneer wij
ons zelf
overgieten met
benzine, en
vervolgens een
lucifer erbij
houden, wij
zullen branden
als fakkels, als
toortsen. God
heeft een
"geordende
wereld"
geschapen; en
deze ordening
zou verbroken
worden, als wij
de samenhang
tussen oorzaak
en gevolg zouden
miskennen.
Het komt er maar
op aan, "hoe"en
van welk
"gezichtspunt"
wij deze
bestaande
samenhang zien.
Ook dat wat wij
niet (direkt)
zien
(waarnemen), mag
als nauw
betrokken worden
geacht op
hetgeen zich
afspeelt buiten
ons
voorstellingsvermogen.
Niet alles in
het leven berust
op "tasten en
berekenen"!! Wij
weten het en
toch willen wij
het niet weten,
zodra God in het
geding komt.
De loop van de
wereld wordt
niet bepaald
door wat wij zo
graag een
"causaliteitsmechanisme"
noemen. Wat in
onze wereld
plaats vindt,
komt tot ons
vanuit het
ondoorgrondelijke.
Voor de christen
is de God van de
Bijbel Zelf deze
"ondoorgrondelijkheid",
Die naar Zijn
vrij (door geen
enkel natuurwet
vast te leggen)
welbehagen en
Zijn
soevereiniteit,
ons leven en de
loop van de
wereld regeert.
En, er is ook
geen enkele
wetenschap, die
het geloof in de
vrijheid van het
handelen God's
kan uitsluiten.
Wij geloven, dat
elke sekonde van
ons leven in
deze schier
angstwekkende
wijde
ruimtelijke
kosmos omvangen
wordt door de
"alom
tegenwoordigheid
God's, omvangen
door Zijn
eeuwige armen.
Staat er niet
geschreven""Hoe
ondoorzoekelijk
zijn Zijn
oordelen en hoe
onnaspeurlijk
Zijn wegen"! En
"Uw rechterhand
heeft mij
ondersteund".
De
wetenschapsmens,
die alles wil
onderzoeken en
verstaan met
zijn eindig
brein, kan niet
"zien",dat onze
God bóven Zijn
wetten staat,
omdat zij zich
in feite ook
alleen maar
bekommert om een
gedeeltelijk
aspekt van de
werkelijkheid ,
en... er bestaat
niet de minste
grond om aan te
nemen, dat
"iets", dat
bóven de
werkeijijkheid
uitgaat, minder
werkelijk is,
dan wat zij als
zodanig erkent.
God's schepping,
het heelal, het
universum, is nu
eenmaal geen
machine. Voor de
gelovige mens,
voor de
Bijbel-mens, is
de geest niet
langer meer een
toevallige
"indringer" in
het gebied der
materie! En dit
nu heeft de
Bijbel
tweeduizend
jaren geleden
reeds geweten.
De Ster
van Bethlehem
Ieder
"scheppingswonder"
van God, en
daartoe rekenen
wij ook "De Ster
van Bethlehem is
een raadsel voor
de wetenschap".
De Bijbel alleen
geeft ons het
antwoord. Open
staan voor God
betekent: open
staan voor het
heden, voor het
verleden, en ook
voor de
toekomst.
Zó is het altoos
geweest, en zo
zal het altijd
blijven.Alles in
de geschiedenis
van de wereld
komt op een
zeker ogenblik
tot het
"brandpunt". Het
is God, Schepper
van hemel en van
aarde, Die het
voor het zeggen
heeft. "Hij
spreekt en het
is er; Hij
gebiedt en het
staat er"
(Pslm.33:9).
En wij geloven
in het diepst
van ons hart,
dat het niet
anders gesteld
was met de
verschijning van
"De Ster", "ZijN
STER ", aan het
firmament in die
"stille en
heilige nacht",
toen Christus,
de MESSIAS,
geboren werd in
Bethlehem's
stal,... God's
einig geboren
Zoon.
Met de
verschijning van
de Messias op
het toneel dier
dagen, voorzegd
door Israel's
geinspireede
profeten, was
het duidelijk,
welk doel de God
van de
geschiedenis
beoogde temidden
van alle
toenmalige
chaos.
De apostel
Paulus heeft het
met een paar
woorden
verklaard, toen
hij schreef: "In
de volheid des
tijds, heeft God
Zijn Zoon
uitgezonden,
geworden uit een
vrouw" (Gal..4:4
Deze woorden
leren ons
verstaan, dat er
een lange
tijdsperiode
vooraf gaan is -
een periode van
"toebereiding".
David
profeteerde:
"Zie IK KOM; in
de rol des boeks
is van Mij
geschreven. Ik
heb lust, o Mijn
God om Uw
welbehagen te
doen"
(Pslm.40:8-9).
De Heilige Geest
heeft dit
herhaald in
Hebr.16:5-9,
"DAAROM, komende
in de wereld,
zegt Hij:
"Slachtoffer en
offerande hebt
Gij niet gewild,
maar Gij hebt
Mij het lichaam
toebereid; ...
Toen sprak Ik:
Ziet, Ik kom (in
het begin des
boeks is van Mij
geschreven) om
Uw Wil te doen,
0 GOD".
In de
wereldgeschiedenis
was het ogenblik
daar, waarop het
"drama van alle
eeuwen", zonder
weerga wat
betreft haar
strekking en
grootsheid,
volvoerd kon
worden. En, wij
schreven reeds,
God alleen maakt
geschiedenis!
Rome, belust op
macht, was
onbewust het
instrument...
Zij
verordineerde
bij decreet en
uitgevaardigde
wetten, één
taal, één wet,
één cultuur, één
geordende
maatschappij,
goede wegen, en
nog veel meer.
Pax Romana.
Alles onder het,
door de
geschiedenis
bekend geworden,
"Pax
Romana"!!Hierdoor
werd een snelle
verspreiding van
het Evangelie
van de Zoon van
God mogelijk
gemaakt. Een
Romeins keizer,
onbewust van
God's Plan en
Voornemen, werd
het instrument
in God's Hand.
Wij lezen dan in
dit verband:
"En het
geschiedde in
diezelfde dagen,
dat er een gebod
uitging van de
keizer Augustus,
dat de gehele
wereld
beschreven zou
worden"
(Luk.2:1).
Dus gingen ook
allen naar hun
respektievelijke
plaatsen om
beschreven te
worden. Met
andere woorden,
om "met naam en
toenaam"
opgenomen te
worden in de
daartoe
aangelegde
Romeinse
registers.
Maar, het is nog
nooit anders
geweest: De mens
wikt - God
beschikt! Zó
gebeurde het ook
in de levens van
Jozef en Maria.
God had door de
profeet Micha
gesproken, dat
de Christus
geboren zou
worden in
Bethlehem.
Daarom lezen wij
in de Bijbel dit
getuigenis:
"En Jozef
ging ook op van
Galilea, uit de
stad Nazareth,
naar Judea, tot
de stad Davids,
die Bethlehem
genaamd
wordt,omdat hij
uit het huis en
geslacht van
David was" (Luk.
2:4).
En het gebeurde
in die dagen,
dat Maria (toen
zij moest baren)
haar
eerstgeborene,
een Zoon, in
doeken wond en
Hem neerlegde in
de kribbe, omdat
er voor de
echtelieden geen
plaats was in de
herberg. En in
die stal, waar
koebeesten hun
voedsel
herkauwden en
zwerfhonden een
onderkomen
zochten voor de
vallende nacht,
werd Christus
geboren....
In die stille
nacht, de
schoonste van
alle nachten,
"stond een engel
des Heren bij de
herders in
diezelfde
landstreek, en
de heerlijkheid
des Heren
omscheen hen,
terwijl zij de
nachtwacht
hielden over
hunne kudden. En
die engel zei
tot hen:
"Ik
verkondig u
grote
blijdschap,die
al de volkeren
wezen zal
namelijk, dat u
heden geboren is
de Zaligmaker,
welke is
Christus, De
Here, in de stad
Davids" (v.v.
8-11).
Zij waren de
eersten, die dat
zaligmakende
nieuws hoorden,
en nog meer ...
Want "van stonde
aan was er met
de engel een
menigte des
hemelsen
heirlegers,
prijzende God en
zeggende:"Ere
zij God in de
hoogste
hemelen,en vrede
op aarde, in de
mensen een
welbehagen" (v.
13-14).
Geboren in zulk
een schamele
omgeving, waren
(behalve mensen)
ook hemelse
wezens de van
God
verordineerde
getuigen van DE
GEBOREN KONING!
Want hebben de
"Drie Wijzen"
van het Oosten
de koning
Herodes niet
gevraagd: Waar
is de geboren
Koning der
Joden? En hebben
deze niet
getuigd: "Wij
hebben Zijn STER
IN HET OOSTEN
GEZIEN"
(Matt.2:1-2).
De Ster van
Bethlehem naar
menselijke
begrippen, maar
in werkelijkheid
de Ster van God,
De Ster van de
Messias , een
creatie van God,
ter ere van de
Vleeswording van
het Woord. Dit
brengt ons in
herinnering wat
Pastor W.H.
Offiler van "The
Bethel
Pentecostal
Temple" ïn
Washington D.C.
, U.S.A. heeft
geschreven...
Incarnatie van
het Woord
De vertaling
luidt als volgt:
De Ster van
Israël, de ster
van de Messias
... een
zespuntige ster,
gevormd door
twee in elkaar
opgande
gelijkzijdige
driehoeken,
waarvan een
verticaal gezet
was en de andere
ondersteboven.
Deze verticale
driehoek wijst
op de
Drie-Enigheid
van God; de
andere driehoek
symboliseert de
drieenige natuur
van de mens in
zijn zondige
staat. De
vereniging van
deze twee
driehoeken, in
de Ster van De
Messias, spreken
ons van de
Incarnatie van
het Woord (van
de Christus), en
het begin van
een Nieuwe
Schepping.
De Nieuwe
Schepping, de
nieuwe mens ..
De Ster van
Bethlehem was
geen onbekende
ster. Geslacht
op geslacht had
men er in Israël
naar haar
uitgekeken. "Er
ZAL EEN STER
VOORTGAAN uit
Jacob,..." (Num/
24:17). Van deze
ster staat in de
Bijbel
geschreven: "De
ster, die zij in
het oosten
gezien hadden,
ging hun voor,
totdat zij
kwamen en stond
boven de plaats,
waar het kindeke
was" (Matt.2:9).
Halleluja!
Deze ster, en
deze is de
onwederlegbare
waarheid, droeg
dus kennis van
de incarnatie
van de Christus
en van de plaats
van Zijn
geboorte.
De algemene
voorstellingswijze
van deze ster,
als zijnde een
"vereniging van
Jupiter en
Saturnus,
behoeft niet
ernstig te
worden opgevat.
Zij is een
poging van de
mens, om op
natuurlijke
wijze uit te
leggen, wat
alleen op
geestelijke
wijze kan worden
verklaard. De
Ster van
Bethlehem was
geen vereniging
van planeten of
andere
hemellichamen.
Het was "De Ster
van God's
Openbaring" en
kan niet anders
worden
verklaard.
De Drie
Wijzen
Het was een ster
met een bepaald
doel.
Hetgeen ook
opgetekend staat
in God's Woord.
De geschiedenis
van het bezoek
van de Drie
Wijzen aan de
baby van
Bethleeen hem is
zo oud als het
Nieuwe Testament
en is deel van
de wondere
verhalen, die de
geboorte van
onze Here
weergeven.
Gedurende meer
dan:1800 jaren
werd het bezoek
van de Drie
Wijzen
wereldkundig
gemaakt door
zang en proza,
terwijl de
artist al zijn
talent heeft
benut, in een
uiterste poging,
om de
plechtigheid van
dat ogenblik en
de waardigheid
van die
onbekende
bezoekers op de
juiste wijze uit
te schilderen.
De geleerden van
de wereld hebben
naarstig
getracht hun
afkomst en het
land, waar ze
vandaan kwamen,
vast te stellen;
maar alles
tevergeefs en
zonder
resultaat. Hun
komst is nog
steeds omhuld
met de
ondoorgrondelijke
geheimzinnigheid
van vervlogen
dagen. Zij zijn
tot nu toe
onbekend.
De geboorte van
Jezus Christus
in Bethlehem is
door alle eeuwen
heen verreweg de
merkwaardigste
gebeurtenis; in
de
wereldgeschiedenis
kan niets
daarmede
vergeleken
worden.
Het welzijn van
hemel en aarde
hangt af van de
komst van "De
Eniggeboren Zoon
van God". Wij
interesseren ons
niet voor
moderne
theorieën. Wij
mogen geen tijd
verloren laten
gaan. Dwaasheid
is dwaasheid,
hetzij die
dwaasheid
voortvloeit uit
de bron van
intellectualisme,
dan wel uit het
hart van
menselijke
onkunde.
De geboorte van
Jezus Christus
verbindt hemel
en aarde.
Hierdoor waren
God en mens voor
eeuwig
verenigd... De
Wijzen zagen
Zijn ster in het
oosten . Wanneer
de Here Jezus
terugkomt, zal
Hij "uit het
Oosten" komen.
De profeet
Ezechiël zag de
Shekinah-glorie
"van het oosten"
komen, terwijl
wij in Openb.7:2
zien, dat de
machtige Engel
God's "van het
oosten, van "de
opgang der zon"
kwam..
En Deze Wijzen
werden geleid
door een van de
lichtgevende
hemellichamen:
een ster. Een
ster, Dits GOD'S
WIL EN WEG
KENDE! En deze
uiterst
bijzondere ster
sluit alle
natuurkundige
verklaring over
haar komst uit.
Deze ster was
geen meteoor,
noch een
"Komeet"; ook
geen vereniging
van Jupiter en
Saturnus!! Deze
ster wist
precies wat zij
deed en waar zij
heenging.
Toen de Wijzen,
na hun onderhoud
met Herodes,
haar weer zagen,
werden zij
bezield met en
goddelijke
extase, en
verheugden zich
"MET ZEER GROTE
VREUGDE". Het
was de
profetische ster
van Israël - het
zinnabeeld van
de Nieuwe
Schepping, en
het eerst
gemanifesteerd
in het
vleesgeworden
Woord: GOD EN
MENS.
Niet allen zagen
zij die ster.
Dit feit baart
ons geen zorgen
en bezorgt ons
geen
moeilijkheden.
God is soeverein
en Hij alleen
beschikt
overeenkomstig
Zijn heilige
wil. Hetzelfde
zien wij in het
geval van de
verrezen
Christus. Niet
allen zagen
Hem!! Het waren
Maria Magdalena,
Johannes de
geliefde
discipel, Petrus
en later ook
Thomas, die
eerst zo
twijfelde en Hem
toch zo liefhad.
En zo is het ook
met de ster.
Voor wie niet
gelooft in Jezus
Christus,
gelijkerwijs de
Schrift zegt, en
in Zijn
getuigenis
aangaande Zijn
eigen Persoon,
zoals wij dat
vinden in de
Bijbel, is
vanzelfsprekend
de ster van
Bethlehem enkel
en alleen een
verschijning in
het "rijk der
mythen" - meer
niet.
Maar, wanneer
wij de Christus
God's hebben
aangenomen als
onze
persoonlijke
Verlosser en
Zaligmaker,
wanneer wij In
Hem geloven,...
in Christus en
Dien gekruisgd,
dan is de
verschijning van
Zijn ster voor
ons geen
probleem. Ook
alles wat verder
van deze ster
geschreven
staat.
Alpha en
Omega
De christen weet
eeb ding:
"CHRISTUS IS DE
ALPHA EN DE
OMEGA - DE
HELDERE
MORGENSTER. Hij
noemt de sterren
bij naam en Hij
heeft ze allen
geschapen". De
christen behoeft
zich niet te
verwonderen over
het feit, dat
dergelijke
buitengewone
"hemel-verschijnselen"
plaats hadden
ten tijde van de
komst van de
Messias. Worden
aardse koningen
niet
uitgebazuind en
bulderen dan ook
niet de
kanonnen?
Zijn daar dan
niet die grootse
en bontkieurige
parades en buigt
niet een ieder
het hoofd en
juichen de
menigten??
Worden de wegen
waarlangs een
koninklijke
stoet zich
beweegt niet van
tevoren al
afgezet door in
stramme houding
staande en
gewapende
manschappen van
alle wapens?!?
Hoeveel te méér
zijn de
schikkingen en
verordeningen
van God's wege,
wanneer de
Christus geboren
moet worden. Hij
is toch Degene,
van Wie
geschreven
staat, dat
"Hij is het
afschijnsel van
God's
heerlijkheid en
het uitgedrukte
Beeld Zijner
Zelfstandigheid,
Die alle dingen
draagt door het
Woord Zijner
kracht" (Hebr.
.1:3).Geen
wonder, dat de
Drie Wijzen "in
het huis gekomen
zijnde,
nedervielen en
de geboren
Koning aanbaden
en Hem hunne
geschenken
brachten: goud,
wierook, en
mirre"
(Matt.2:11).
Glorie voor God
en Zijn
Christus!!
Gelovigen en
kinderen God's
in onze dagen
behoren
hetzelfde te
doen als
eertijds deze
mannen. Ook zij
zullen bij het
aanschouwen van
"De heldere
Morgenster in de
Schriften, Hem
liefhebben met
geheel hun
verstand, net
geheel hun
ziel,en met
geheel hun
hart".
Wanneer wij met
Jesaja van de
Messias kunnen
zeggen, "Een
KIND is ons
geboren, een
Zoon is ons
gegeven, en de
heerschappij is
op Zijn
schouder; en men
noemt Zijn Naam
Wonderlijk,.
Raad, Sterke
God, Vader der
Eeuwigjheid, en
Vredevorst".
(9:5); en
wanneer wij met
Paulus God's
Eniggeboren Zoon
aanbidden als
Degene, Die alle
dingen heeft
geschapen, die
zienlijk en die
onzienlijk zijn,
en niet alleen
door Hem, maar
voor Hem
(Koll..1:16).
En wanneer wij
met Thomas
kunnen
uitroepen:
"Mijn Heer
en mijn God!" (
Joh.20:28);
dán,... dán is
de eeuwige en
heilige God ook
in elk van Zijn
scheppingsdaden,
en in het
bijzonder in de
creatie van de
Ster van de
Messias!
Amen.
De verschijning
van deze ster,
waarvan Bileam
reeds heeft
gesproken is
niet te scheiden
van DE MANIFESTO
VAN CHRISTUS.
|