0
Home
- Sitemap
Gods volmaakte openbarig
van Zijn genade
en oordeel wordt de wereld gegeven
De Tempel wordt gemeten
Johannes moet opnieuw profeteren
Het vorige hoofdstuk van het Boek Openbaring eindigde met de woorden, die
Johannes, de geliefde apostel, opnieuw moest profeteren. En dit laatste betekent
altijd stuiten op hardnekkige weerstanden, die de feestelijke maaaltijd willen
bederven en het leven willen verbitteren. Het Woord Gods, en het Evangelie in
het bijzonder, is immers niet naar de mens! Het wekt, mits recht gesneden,
altijd tegenstand.
Een meetsnoer
Zo'n meetsnoer, als hier bedoeld, past altijd bij een profeet. Ook de profeet
Ezechiel moest de afmetingen lezen van de toekomstige tempel, die gezien in
profetisch vergezicht, niet letterlijk mag worden gezien. Ook Zacharia moest
door de uitschakeling van het meetriet verstaan, dat Jeruzalem een open stad zou
zijn zonder meetbare muur.
Het meten dat Johannes moest doen, bedoelt iets zeer diepzinnigst.
Deze "tempel Gods" is de enige waarachtige Tempel; en zij is de Gemeente van de
Here Jezus Christus. Wij verwijzen in dit verband naar de respectievelijke
Schriftplaatsen: 1 Kor3:16-17; .6:19; II Kor.6:16: ,Ef.2:21; Openb.3: 12 en
7:15.
Wij herinneren ons, dat de Here Jezus Zelf van Zijn eigen lichaam gesproken heeft als van een tempel (Joh. 2:14-21). God woont niet langer in tempels die mensen hebben gemaakt! In oude tijden woonde Hij in de Tabernakel en temidden van Zijn volk. Deze was Zijn woonstede. Toen woonde Hij in de tempel van Salomo,... maar daarna brak "de volheid der tijds" aan,... een andere bedeling nam een aavang; een grotere tijdsbedeling brak aan; de bedeling, waarin wij leven. En nu woont Hij in de gelovigen; en alle tezamen maken zij de Gemeente van de levende God uit, Gods 'woonstede in de Geest", Zijn Lichaam en Heiligdom, Zijn Tempel. En daar is maar één God en één Tempel.
De Tempel wordt gemeten
Drie dingen worden hier "gemeten", namelijk:
1. De eerder genoemde Tempel, dit is het Huis of de Plaats van aanbidding;
2. Het Altaar, dit is de standaard of de wijze van aanbidding;
3. De Aanbidders zelf, dat zijn degenen, de "individuen", die aanbidden.
Dit "meten" houdt een "sparen" in, wat zo op het eerste gezicht moeilijk is te
verstaan. Doch Gods Woord leert dat het oordeel Gods altijd begint bij het huis
Gods. (aard I Petr.4:17-18). En, wanneer wij nu door de openbaring door de
Geest mogen verstaan, dat de bedoelde "meetroede" Christus ZELF is (HET WOORD
GODS), dan verstaan wij ook, dat dit meten neerkomt op de vraag in hoeverre DE
STANDD vAN ZIJN GERECHTIGHEID EN VOLMAAKTHEID in ons is bereikt. Want, het is
altijd Gods wil en doel, dat de Gemeente eenmaal,, en dat is straks, "zal komen
tot de mate van grootte der volheid van Christus" (Ef.4:13)...
Ten tijde van de vervulling van Openbaring 11:1, zal de Gemeente van de Here
Jezus Christus deze Schriftuurlijke standaard hebben bereikt; en zal zij gekomen
zijn tot volmaaktheid in Christus.
De Tempel vindt haar "typering" in dat altaar; en daarom moet ook dit altaar
gemeten worden en zelfs degenen die aanbidden. In het profetisch licht van
goddelijke volmaaktheid kan dit altaar geen andere zijn dan het "gouden
reukofferaltaar". Van de "letterlijke" kunnen wij lezen in'Ex.30. Daarop werden
de welriekende specerijën geofferd, waarvan wij kunnen lezen in Ex.30:34-38.
Drie soorten van welriekende specerijen worden genoemd:
1. mirresap, symbolisch ons sprekend van Christus' lijden, van de "wonden" van
Christus;
2. oniche, symbolisch ons sprekend van het gemeenschapsleven van de ziel, van de
"zoetheid" van het gebedsleven;
'3. galban, die ons symbolisch spreekt van Christus' sterven, van de bitterheid
van Zijn dood.
In overdrachtelijke zin, waar het hier gaat om het meten van het altaar en
vanzelfsprekend van de onafscheidelijke offeranden, is hier sprake van
respectievelijk "lichaam", "ziel", en "geest"!
In deze (hier geprofeteerde) tijd zijn alle drie gekomen tot de eerder besproken
Goddelijke Standaard. Halleluja!
Nu de zevende bazuin wordt gehoord, zal duidelijk worden, wie er waarachtig
behoren tot het geestelijke Lichaam van Christus. Deze zijn alléén diegenen, die
absoluut geloofd hebben in het grote offer van het Lam Gods op Golgotha, die ook
daadwerkelijk door Hem verlost zijn, die Hem dienen en gevolgd zijn overal,
waar Hij leidt, getrouwelijk, tot het einde toe.
Deze allen zijn door de eminente werkingen van de inwonende Heilige Geest
gekomen tot de ervaring van de dood en de opstanding van Jezus Christus, "tot
een volkomen man".
Het spel van alle "would-be-gemeenteleden" kan het weliswaar heel lang
uithouden, maar strakts als de zevende engel Zijn stem laat horen, zal het
volkomen uit zijn. Dan zal duidelijk blijken wie de waarachtige aanbidders zijn,
de kinderen Gods in waarheid.
Vers 2,
"En laat het voorhof uit, dat van buiten de tempel is, en meet dat niet, want
dat is de heidenen gegeven; en zij zullen de heilige stad vertreden twee en
veertig maanden".
Het voorhof
Hier wordt "het voorhof, dat buiten de tempel is, niet gemeten". Waarom niet?
Het antwoord is duidelijk: "deze is de heidenen gegeven". De openbaring des
Geestes doet ons verstaan, dat meerbedoelde voorhof typerend is voor de "groep
van de vijf dwaze maagden" (Matth.25:1-13),"de overigen van het zaad der vrouw"
(Openb.12:17)! Gedurende de tijdsperiode van de "Grote Verdrukking", zullen deze
de hevigste vervolgingen hebben te doorstaan en zullen daarin vallen als
"martelaren", want zij zullen getuigenis aangaande Jezus Christus en Die
gekruisigd,
moeten verzegelen met hun martelaarsbloed (Openb.12:17, samen met 13:7a).
Deze Grote Verdrukking, de profetische tijdsperiode van de alleen-heerschappij
van de antichrist, universeel heerser, zal conform het profetisch Woord,
drie-en-een-half-jaar duren. Het zal de laatste drie-en-een-half-jaar zijn
vooraafgaande aan de Wederkomst van de Here Jezus Christus. Deze dwaze maagden
zullen, om Zijns Naams wille, gehaat worden door alle volkeren (de heidenen) in
die tijd.
De stad Jeruzalem, de "heilige stad", zal de hoofdzetel zijn van de antichrist
gedurende zijn dictatorschap; 42 maanden lang of 3 1/2 jaar. Wij herinneren ons,
dat, in het grijze verleden, toen de Here Jezus Christus nog op aarde wandelde,
juist in dezelfde stad Jeruzalem, verraad werd gepleegd door Judas Iskariot, een
van de twaalven. Gelijkerwijs het toentertijd Judas, de hoogverrader van Kariot,
verging, zo zal ook in deze plaats de antichrist, straks aan zijn einde komen.
Op het einde der tijden zal dit geschieden. "Wij hebben het profetisch Woord.
Amen.
Wij vragen aandacht voor het feit, dat straks dit "meten van de Gemeente", van
"de Bruid van Christus" (de Vijf wijze maagden , Matth.25), voorafgaat aan de
Grote Verdrukking. Dit is het onwederlegbaar bewijs,dat de Gemeente, dat is het
Lichaam van Christus, alsdan volmaakt zijnde, niet zal gaan door de Grote
Verdrukking. Zij zal straks "weggenomen", beschermd en door God Zelf
worden gevoed gedurende de tijd van 3 1/2 jaar, 42 maanden, 1260 dagen, een
tijd, tijden, en een halve tijd, "in hare plaats, buiten het gezicht van de
slang" (Openb.12:6, 14). , Glorie voor God!
Vers 3,
."En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen profeteren duizend
tweehonderd zestig dagen, met zakken bekleed".
De verschijning van Gods getuigen
De profeet-apostel Johannes hoort nu de stem van zijn Here en God.
En het is duidelijk, uit hetgeen de Here tot hem zegt, dat deze getuigen het
zwaar te verduren krijgen. Hun lot wordt straks ondragelijk, en zij zullen die
42 maanden ook ervaren als 1260 dagen! En iedere dag zal drukken als een loden
last, die alsmaar en in toenemende mate zwaarder wordt... Alle vreugde, in
dergelijke omstandigheden, zal wijken uit een gewoon mensenbestaan. Alsdan zal
een zak het zwaar gekwelde lijf bedekken - zij zullen intense rouw dragen!
Wie worden er nu met deze twee getuigen bedoeld?
De omschrijving volgt ook nu "Deze zijn de twee olijfbomen en de twee
kandelaren, die voor de God der aarde staan" (v.4). Dat wil zeggen, "voor het
aangezicht van de Here God". Hier is dan een zeer duidelijke verwijzing naar
Zach. 4, waar wordt gesproken over een kandelaar en twee olijfbomen. Wij willen
in dit bestek niet dieper ingaan op de details, doch enkel nog wijzen op deze
"olijfbomen", die dus wis en zeker twee "ambtsdragers" zijn en die in het
Koninkrijk der Hemelen hun geëigende, door God Zelf bepaalde, plaatsen innemen.
Zij zijn van des Heiligen Geestes, en stralen Gods Licht uit in volle
heerlijkheid en kracht; Hun aantal is geen geheim. Waarom juist twee?
Deutr.19:15 geeft hier licht. Hun getuigenis moet als WAAR aanvaard werden, het
wortelt in God Zelf! De Here Jezus Christus Zelf geeft Johannes de beschrijving
vann Zijn getuigen. Hij begint met te zeggen: "MIjN".Het zijn de getuigen van de
machtige Engel uit hoofdstuk 10. Zij zijn profeten (v.10). Dit "Mijn" wil
zeggen, dat zij in het bijzonder voor en van Hem zullen getuigen. Tot beter
begrip in deze, doen wij goed ook de volgende Schriftuurplaatsen te raadplegen.
Openb.1:15 en 3:14. Waarlijk, de Here Jezus is de waarachtige Getuige!
Wet en Profeten
Dit tweetal kan nog concreter worden gekend. Wanneer wij biddend acht geven op
de macht, die hen is gegeven en "tekenen", die zij doen, kan hier met
profetische zekerheid gesproken worden van Mozes en Elia.
Is de eerste niet de "drager van Gods Wet", Gods "wetsman" en is de tweede niet
de koning onder Gods profeten? Wis en waarachtig: en Wet én Profeten is de
samenvatting van heel het Oude Testament. De Here Jezus heeft gezegd: "Ik ben
niet gekomen om de Wet en de Profeten te ontbinden, maar om ze te vervullen".
Het is dan ook geen toevalligheid, dal juist Mozes en Elia op de Berg van
Verheerlijking met Jezus spraken over "Zijn uitgang", die de "Man van Smarten"
moest volbrengen in.... Jeruzalem. Alweer Jeruzalem!
Vers 5-6,
"En zo iemand die wil beechadigen, een vuur zal hun mond uitgaan, en zal hun
vijanden verslinden; en zo iemand hen wil beschadigen, die moet alzo gedood
worden. Deze hebben macht de hemel te sluiten, opdat geen regen regene in de
dagen hunner profetering; en zij hebben macht over de wateren, om die in bloed
te verkeren, en de aarde te slaan met allerlei plagen, zo menigmaal al zij
zullen willen."
Mozes en Elia
Deze twee getuigen, die Johannes ziet, doen precies hetzelfde wat Mozes en Elia
hebben gedaan. Plotseling komt er "Vuur" uit hun mond en vernietigt iedere
vijand, wie het waagt om aan te vallen of die schade wil berokken. Dit herinnert
ons aan Elia, die de soldaten van koning Ahazia het ene 50-tal na het andere,
door hemelvuur liet verteren ." Waarlijk, deze twee getuigen beschikken over
bonvennatuurlijke macht, over hemelse krachten; kunnen zo maar "de hemel
sluiten, zodat er geen regen valt gedurende de tijd dat zij profeteren".
Was het niet Elia, de Thisbiet, die koning Achab toeriep: "Zo waarachtig als de
Here, de God Israël leeft, in wiens dienst ik sta; er zal deze jaren geen dauw
of regen zijn, tenzij dan op mijn woord". Welk een geopenbaarde macht en kracht
van God! Beide getuigen kunnen zo maar "water in bloed veranderen", en "de aarde
slaan met allerlei plagen, zo dikwijls als zij dat willen". Doet dit ons niet
denken aan de 10 plagen, waarmee het verzet van de zich verhardende Farao werd
gebroken?
Behalve de zoëven genoemde passage, Deutr.19:15, zijn daar ook nog de volgende
Schriftplaatsen, welke wij u aanbevelen om te bestuderen: Matth,18:16; Joh.8:17;
II Kor.13:1 en I Tim.5:19.
Beide, zowel de Wet als ook het Evangelie vragen "twee getuigen". Daarom is het
geen toeval, maar het vervullen van Zijn eigen Wet, wanneer de Here
"tegelijkertijd 2" uitzond. Hier zijn het Mozes en Elia, toentertijd Jozua en
Kaleb,... Petrus en Johannes. Ook met de 12-en handelde Hij evenzo (Mark.6:7) en
desgelijks met de 70-en (Luk.10:1.).
Deze twee getuigen geven door, wat God heeft gesproken en wat Jezus Christus
over God heeft gezegd, en blijven hier het overblijfsel van het Jodendom
oproepen tot bekering, voordat straks het laatste gericht zal worden
aangekondigd. Hun het is tot bevestiging van de waarheid van het door hen
gesproken woord (van de prefetie), dat zij hemelkrachten en aarde krachten tot
manifestatie brengen. Wij willen het zo eenvoudig mogelijk schrijven...: zij
gooien met vuur en veranderen het water, de levensbron, in bloed. Het effect
van dit getuigenis is een nog vreselijker openbaring van de hel, zoals wij
zullen zien. Wij lezen:
Vers 7,
"En als zij hun getuigenis zullen geëindigd hebben, zal het beest, dat uit de
afgrond opkomt, hun krijg aandoen, en het zal hun overwinnen, en zal hen
doden".. .
He t beest, dat in Openbaring 13 in al zijn afschuwelijkheid wordt uitgetekend,
wordt dan toegelaten zijn macht en kracht te laten gelden! Deze worden
geconcentreerd en de dan bestaande wereldmachten slaan deze getuigende monden
van Gods profeten dicht. De duivel heeft succes; hun getuigenis wordt als het
ware "puin".
Vers 8,
"En hun dode lichamen zullen liggen op de straat der grote stad, die
geestelijk genoemd wordt Sodoma en Egypte, alwaar ook onze Here gekruisigd is".
De apostel Johannes noemt deze stad niet bij haar eigenlijke naam. Het is hier
in deze stad, dat de zedelijke verdorvenheid haar dieptepunt heeft bereikt,...
vandaar Sodom"! Het is hier, dat Gods volk zwaar werd verdrukt, en waar ze de
moed hebben gehad, om hun eigen Here te kruisigen, vandaar "Egypte! " Het is die
wereld, alwaar de Verlosser van het mensdom werd opgehangen aan het vloekhout.
Vers 9-10,
"En de mensen uit de volken, en geslachten, talen en natiën zullen hun dode
lichamen zien drie dagen en en een-half, n zullen niet toelaten, dat hun dode
lichamen in graven gelegd warden. En die op de aarde wonen zullen verblijd zijn
over hen, en zullen vreugde bedrijven, en zullen elkaar geschenken zenden; omdat
deze twee profeten , degene die op de aarde wonen, gepijnigd hadden".
Hier liggen hun lijken dan "open en bloot",... als een hoon voor heel de wereld,
zichtbaar voor aller oog. Drie-en-een-halve-dag blijven hun lijken daar ligen.
Hier hebben wij dan weer dat getal 3 1/2, dat zo zoetjes aan enkel spreekt van
ramp en van diepe rouw. Niemand krijgt de kans om hen de laatste eer te
bewijzen.
Het moet straks fijn zijn voor de aardebewoners om te kijken naar die zwijgende
monden, die dan niets meer kunnen zeggen. Zij vieren feest, omdat er een einde
is gekomen aan dat, voor hun oren, onzalig geroep; en zij gaan over tot daden...
en zenden elkander geschenken.
Maar die satanische blijdschap, die duivelse
vreugde, zullen zij straks moeten betalen, en duur ook!
Maar onze trouwe God heeft nog nooit deze wereld zonder getuigenis gelaten.
Gelijkerwijs Hij Zijn getuigen op bovennatuurlijke wijze heeft weten te bewaren
(v.5) zodat zij in staat waren om hun opdracht (het profeteren) te volbrengen en
Zijn Macht en kracht te manifesteren (v.6), alzo zal Hij hen, ook in hun dood
niet verlaten. Halleluja.
Vers 11,
"En na drie dagen en een half, is een geest des levens uit God in hen gegaan;
en zij stonden op hun voeten; en er is grote vrees gevallen op degenen, die hen
aanschouwden".
Plotseling davert door al dat wereldrumoer de machtige stem van de levende
God...
Vers 12,
"En zij hoorden een grote stem uit de hemel, die tot hen zeide: Komt herwaarts
op. En zij voeren op naar de hemel in de wolk; en hun vijanden aanechouwden
hen".
Zjij hoorden een grote stem uit de hemel, die tot hen zeide: "Klimt hierheen
op!" Wat gaat er nu gebeuren? Zij worden weer levend en zij staan weer op, en
net als eertijds Elia en zoals Mozes heeft mogen ervaren, "varen zij op naar de
hemel in de wolk" (v.12). Op een "wolkenwagen"... zij volgen straks hun Here en
God, Die door Zijn kracht ten hemel voer.... majesteitelijk!
Al die feestvierders krijgen de schrik van hun leven, maar... berouw komt altijd
te laat. Het oordeel Gods breekt los..., de aarde beeft in hare grondvesten, ...
de stad stort ineen.
Vers 13,
"En in diezelfde ure geschiedde een grote aardbeving, en het tiende deel der
stad is gevallen, en er zijn in de aarbeving gedood zeven duizend namen van
mensen..."
Mensen, duizenden mensen, 7000 namen van mensen,... draai dit eens om, zeven
duizend mensen van naam, d.i. in volmaakt profetisch licht, de schijnbaar voor
het zeggen hebbende mensheid, gaat ten onder! Dezelfde machtige stem als in
Matth.3:17 en 17:5 en Joh.12:28, heeft oordeel geveld in gerechtigheid. Die
aardebewoners aanschouwden de hemelvaart van die 2 getuigen... Wanneer de Here
Jezus zal wederkomen, dan zullen Zijn vijanden Hem zien op de wolken
(Openb.1:17).
"... en de overigen zijn zeer bevreesd geworden, en hebben de God des hemels
heerlijkheid gegeven" (v.13b).
Dit zal straks gebeuren op het einde van de tijdsperiode van de Grote
Verdrukking. Willen wij in profetisch licht een en ander beter verstaan, zo doen
wij er goed om de passage 1 Kon.19:18 biddend te bestuderen.
Het was de tijd van Elia... en er waren nog 7000, die hun knieen niet gebogen
hadden voor Baal. . Maar hier vielen er 700 goddelozen onder Gods oordeel.Daar zijn er dus die straks toch zullen moeten erkennen, dat er een God in de
hemel is, Die lang, heel lang, geduld heeft met deze wereld; Die
"schijn-gelovigen"heel lang laat wachten op Zijn wrake; maar uiteindelijk zal
Hij Zijn Gemeente voor aller ogen verheerlijken en Hij zal Zijn eer en glorie
wreken.