Gij
zult niet echtbreken
Scheiding en overspel.
"Er is ook gezegd:
Zo wie zijn vrouw verlaten zal,
die geve haar een scheidbrief.
Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn
vrouw verlaten zal, anders dan
uit oorzaak van hoererij, die
maakt, dat zij overspel doet;
en zo wie de verlatene zal
trouwen, die doet overspel".
Zó wordt het ons door Jezus aangezegd. Hoe
"puriteins" klinkt dit alles... geen commentaar
meer mogelijk... argumentatie uitgesloten! Eerst
geen vrouw "aankijken om haar te begeren", nu...
geen echtscheiding... Geweldig!! Maar, waar het
hier om gaat is warmer, liefedevoller. Ons
wordt hier geleerd, om het "trouw-verbond"
volstrekt serieus te nemen. Zelfs zó serieus,
dat niets of niemand daar tussen mag, noch kan
komen. En,... dat kan ook wel, wanneer wij,
mensen, maar geen "schuins-marcheerders" zijn.
Niet echtbreken
Niet-echtbreken wil zeggen: de
levens-gemeenschap van beiden, man en vrouw, zó
serieus nemen, dat daar niets meer tussen kan
komen... niet een ander, maar ook niet wat zo op
het oog zo heel onschuldig lijkt: ons werk, onze
goede baan, onze carriere, ze hobbies, of onze
kinderen...
Is dit niet te ver gezocht?
Helemaal niet. De doodgewone menselijke
levens-opvatting; redelijk en begrijpelijk. En
wat iel dan dat andere... Echtbreken? De nvolkomenheid, de totaliteit van het huwelijk
niet aanvaarden, niet willen,... niet alles
elkaar geven,
altijd nog iets voor onszelf (willen) houden en
niet in-brengen, ... in ons dagelijks verkeer
gewoon aan elkaar voorbij leven.
Uit het door Jezus gesproken woord blijkt
vanzelf, dat Jezus geen goed woord over heeft
voor een "huwelijks-praktijk", waarbij de vrouw
gezien wordt als een bezit "ten profijte van de
man". Waarbij dus, als wij alles in dit raam
bezien, de man allerlei redenen zal kunnen
vinden, om haar weg te zenden, omdat... zij niet
voldoet! Niet alleen als zij geen kinderen kan
krijgen (iets wat toch zeker altijd "samen" moet
worden gedragen!), maar ook, als zij het
huishouden niet doet zeals haar man dat wil. Wat
denken wij dan wel!?
De vrouw is het hart
in het huweijksverbond
Iedere vrouw is ten opzichte van de
huwelijksgemeenschap niet als-een-der ledematen
te beschouwen, die door de man (als hij dat wil)
zo maar kan worden afgekapt, zoals bijvoorbeeld
een tak van een boom!
Iedere vrouw, te meer de Christenvrouw, is in
het huwelijks-verbond "het hart" ervan!!
Alleen
daar, waar het huwelijk nog gegn andere betekenis had of heeft, dan die, dat de
vrouw de man tot zijn recherhand is in het werk
van en in zijn huis, of hem slechts dient tot
een voor geld koopbaar weelde voorwerp, of tot
een slavin die zijn kinderen heeft te
verzorgen, kan en kon de wetgever bepalen,
dat een "zogenaamd huwelijk", door het geven van
een "vergoeding" en met een deugdelijk
"scheidingsbewijs" ook weer kon en kan worden
ontbonden. Omdat zo'n huwelijk (?) te beschouwen was en is,
als louter een "handelsovereenkomst" tussen
partijen en niets meer!
Ook dáár, waar hardheid en liefdeloosheid van de
man, als de sterkste partner, regeert, inplaats
van zoals het moet zijn: trouwe en altijd weer
zoekende liefde, die twee tot een verenigt, is
in Gods ogen geen sprake van een "Christelijk
huwelijk"! Het staat er zo eenvoudig en zo
duidelijk: "hij, die zich een vrouw genomen
heeft (die dus zijn keus heeft bepaald), zal
vrij zijn zijn vrouw te VERHEUGEN"
(Deutr.24:5b). Geweldig nietwaar!
Alleen moeten
wij in dit verband dat "een jaar lang..." niet
verkeerd verstaan. Dit heeft niet te maken met
een "begrensd" vergeven , maar met de diensttijd
van de man. Dat vergeven dient niet op te
houden, want de Prediker zegts "Geniet het leven
met de vrouw, die gij liefhebt .." (9:9).
Het Christelijk huwelijk (het ware) onderstelt
toch een vereniging, een verbintenis voor
eeuwig, waarvan de wezenlijke band in de
onzichtbare wereld van ons ziels- en
geestes-leven wordt afgesloten! En wat God
tezamen gebonden heeft, dat mag door de mens
niet gescheiden worden! Wat zien wij in de
praktijk van het leven heden ten dage?
Ofschoon de tijden voorbij zijn, dat een
man zijn vrouw als een dienstmaagd, een baboe,
of voorwerp van'koophandel of persoonlijk genot uit zijn
huis verstoten kan en kon, toch bestaat het van
zich afstoten in harde liefdeloosheid of
begeerte naar verandering van spijs (kost) nog
steeds! Een goed verstaander heeft geen woord
meer nodig om te begrijpen, wat wij bedoelen.
Het ware huwelijk (waar het Evangelie van
spreekt), is noch een maatschappelijkke
verbintenis, noch een aaneenhechting (het tot
een vlees zijn, wel te verstaan!) door
lichamelijke hartstocht of gewone vrije liefde,
vriendschap van onze moderne tijd; maar wel
een-"boven-natuurlijk gebeuren", waarbij, op het
moment waarop dit "een-zijn" zich voltrekt, twee
zielen zich, met en door de Heilige Geest, tot
een eenheid, als in een nieuw lichaam
verenigen!
En evenzeer als een "vleselijk
lichaam" (lijfelijk elkander toebehorend),
waarin een der helften als verlamd, maar daarom
nog niet verstorven is, maar het leven daarin
blijft wonen, zo zullen ook de man, die de ene
helft en de vrouw, die de wederhelft daarvan
vormen, niet eerder van elkaar gescheiden kunnen
worden, dan door de dood!
Abraham en Sara
De ongerechtigheid van de mens zoekt altijd
zelfrechtvaardiging. En diep in het mensenhart
kunnen daarom verderfelijke gedachten opkomen,
waardoor het huwelijk geruineetd wordt
(Mark.7:21). In de Bijbel vinden wij hiervan
voorbeelden genoeg... Uit "angst" (nooit uit
God!) voor Farao van Egypte, verlochende Abraham
zijn "van gedaante zo schone en geliefde" Sara.
Jacob en Rachel
Jakob wilde per sé geen afstand doen van zijn
geliefde en nam Lea op de koop toe. De
Nazireër en krachtpatser Simson, verraadde
het geheim van zijn kracht in het bed van een
Delila. David beschikte gewoon maar over Uria's
vrouw, en Amnon verkrachtte zijn half-zuster,
pleegde bloedschennis, waarna hij haar als een
hond wegjoeg... Schandelijk, maar waar.
De vraag is gerechtvaardigd: hoe kan een mens zo
worden?" Het antwoord is eenvoudig, doch
verschillend, omdat er twee standpunten zijn.
Namelijk, een werelds en een Christelijk
standpunt. De wereldling zegt: "in ieder mens
schuilt een beest", zodat e.e.a. in verband
wordt gebracht met onze (schijnbaar!?) dierlijke
afkomst. Wat zegt nu de Christen?
Zijn inzicht is
alsvolgt: Ons zijn in deze wereld belijden wij
als "schepping", want het is God, Die ons in het
aanzijn heeft geroepen - tot leven heeft willen
brengen. Aan Hem alleen danken wij ons
"mens-zijn", om "beelddragers" te zijn van Hem,
DiE ons daartoe heeft geschapen (Gen.1:26)...
Het geheim van ons leven op aarde, ligt aldus in
onze relatie tot God, en gods-kinderen geworden
zijnde, inde relatie van mens tot mens, die
"mede-mens", naaste is. En deze betrekking van
mens tot mens vindt zijn meest intieme, doepste
beleving in de huwelijksgemeenschap van man en
vrouw. Deze twee die (zo luidt het gebod) EEN
beHoren te zijn in hun gemeenschasleven
Want toen God de mens geschapen had en hem de
vrouw gaf als "levens-partner", omdat God
oordeelde, dat "het niet goed was voor de man om
alleen te zijn", was dat mensenpaar goed voor de
taak die wachtte; in Gods ogen goed
voor het
huwelijk en de huwelijsgemeenschap. Lezen wij de
Bijbel vanaf Gods standpunt, zo zullen wij
hiervan overtuigd zijn . Amen.
De "zondigheid" van de mens dateert vanaf de
dag, vanaf het ogenblik, dat hij bewust weigerde
Gods "mede-arbeider" te zijn, om Hem te
gehoorzamen. Toen verviel hij ten prooi aan
Satan, en werd de mens en werker en slachtoffer
van ongerechtigheid.! Zo ontstonden beide
disharmonie en onmacht. Maar Jezus is ons
gegeven geworden door de barmhartige God en
Vader, opdat Hij "de werken des duivels
verbreken zou". Wat Hij ook heeft gedaan, want
Hij heeft volkomen getriomfeerd door Zijn
kruisdood op Golgotha. Halleluja!! Amen. En IN
Hem en Door Hem en MET Hem wordt ALLES NIEUW!!
Glorie voor Jezus!!!
De schuldige
goedwilligheid
Tch moeten wij altijd voor ogen houden, dat
(hoeveel vreugde ons in het huwelijk ook wordt
geschonken) wij, ook alss gehuwden arme zondaren
zijn, gered door genade. Wat wil dit bedoelen?
Dat wij in het huwelijk elkander kunnen
teleurstellen, elkaar kunnen bezeren door onze
egocentrische ihstelling, door ons ongeduld in
diverse zaken, door ook lichamelijk, onvermogen,
om de ander volmaakt lief te hebben, waardoor
wij "elkaar de schuldige goedwilligheid niet
kunnen betalen" (I Cor.7:3).
Daarom worden wij telkens weer er aan herinnerd
met deze woorden: "Gij vrouwen, weest aan uw
eigen mannen onderdanig gelijk aan de Here;...
Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk
ook Christus de Gemeente,..." (Ef.5:22-28)
Weest
dan navolgers van Hem, van Jezus, Die geen
vverwijten doet, maar veelvuldig vergeeft; Die
telkens "een nieuw begin" met ons maakt. En laat
hardigheid des harten niet gevonden worden, want
die is uit de boze. Volharden wij in deze
ongedorloofde hardigheid, doordat wij willen
blijven leven in een, wat wij mogen noemen,
gebroken wereld, zo kunnen er in het huwelijk
situaties ontstaan, welke dodelijk kunnen zijn.
Dduurzame totale
ontwrichting
Als "kenmerk" van zo'n dodelijke situatie noemt
de wereld: "duurzame totale ontwrichting". En
volgens diezelfde wereld, is dan de opvatting,
dat voortzetting van het huwelijk onmogelijk is
geworden en echtscheiding onvermijdbaar!
Voor een Christen is zoies niet alleen zeer
pijnlijkk, maar onk een beschamende situatie;
want, toen er werd getrouvd, werd alleen GOD
toegelaten als DE ENIGE begeerde DERDE in het
gesloten huwelijks-verbond!
Sindsdien moest en
moet met Hem rekening worden gehouden. Dat wil
zeggen, dat (wanneer "ontwrichting" de totale
innerlijke vernieling of ontbinding van het
huwelijk bedoelt aan te duiden,... alles uit
zijn verband is gerukt,... het huis een ruine is
geworden, waarin niet meer geleefd kan worden,
doordat de gehuwden van elkaar vervreemd zijn!),
toch altijd gevraagd moet worden: "Wat heeft God
in deze kwestie ons te zeggen?".
Met andere woorden: "Wat zegt de Bijbel?" Het
Bijbel-gedeelte dat wij alsdan hebben te
raadplegen is I Cor.7. Zowel Voor de man als
voor de vrouw staan hierin duidelijk de
hoofdzaken vermeld.
Deze twee zijn: "het betalen
van schulden "het betrachten, handhaven van de
vrede".
Beide zijn Gods wil inzake het
Christelijk huwelijk en
huwelijksgemeenschapsleven. . Hier ligt
de onderstelling ten grondslag, dat God aan
degenen, die op Hem vertrouwen, altijd kracht
zal schenken, om echtscheiding te voorkomen, en
diepe ernst te maken met de "heiliging van hun
huwelijksleven". Jezus hield en houdt allen dit
voor:
"VAN DE BEGINNE IS
HET ALZO NIET GEWEEST"
(Matt.19:8b). Amen.
|